Datora programmatūra

ceturtdiena, 2009. gada 10. septembris
Ievadam... Dators bez programmatūras ir tikpat nelietojams kā auto bez stūres un bremzēm... Datora resursus pilnībā nav iespējams izmantot, ja uz tā netiek darbināta atbilstoša programmatūra, tādēļ ir svarīgi vienmēr paplašināt savas zināšanas programmatūras jomā. Jebkuram lietotājam nepieciešamas pamatzināšanas šajā jomā, lai saprastu, kāda programmatūra ir nepieciešama ieplānoto uzdevumu veikšanai.
"Datorprogramma jeb vienkārši programma satur datoram saprotamā valodā sastādītas instrukcijas (komandas). Tā norāda datoram, kā apstrādāt datus vēlamā rezultāta ieguvei." - LIIS pamati.
Viens no nosacītajiem programmatūras iedalījumiem parādīts attēlā (saite uz oriģinālo materiālu):


Sistēmas
(System)
Lietojumprogrammas
(Application)
Programmu izstrādes rīki
(Programming)
DOS
Windows
Mac OS
Unix
Linux:
    • Ubuntu
    • gOS
    • SuSE
    • Fedora
    • Vixta
    • Linux XP
    • Puppy, TigerPup, MacPup, ...
    • Austrumi (Latgales)
    • ....
Linspire, Freespire
BSD
Free BSD
Solaris
React OS
Biroja progr. :
MS Office, OpenOffice, iWork,...
• tekstam;
• izklājlapām;
• prezentācijām;
• datu bāzēm;
• citas (grafika, Internets)
Grafika
Internets
Skaņas apstrāde
Videoapstrāde
Projektēšana
Izklaides
Tiešsaistes
U.c.
Basic
Pascal
C, C++
Delphi
....
------------
PHP, Python, Perl
Java
Javascript, VB Script
Ruby
.....
--------------
Logo
ZRLogo (Z.Rove, Auces vsk.)
Scratch



Par programmatūru, tās funkcijām un iedalījumu var palasīt vairākās vietās tiešsaistē:
  • LIIS pamati - saite;
  • LIIS ECDL materiālos - saite;
  • enciklopēdijā Wikipedia - saite;
  • I.Dukuļa materiāls pdf formātā - saite;
  • atklātā koda biroja programmatūra (pdf) - saite;
  • I.Tauriņa materiāls "Operētājsistēmas" (pdf) - saite
Grupu darbs "Izveidosim savu programmatūras kolekciju!"

Skolēni sadalās nelielās grupās (ar izlozi; 2 - 3 katrā grupā), katra grupa darbojas savā prezentācijas blokā. Ja nepieciešams, var pievienot papildu slaidus aiz savai tēmai atbilstošā slaida. Darba gaitā var veidot programmu sarakstus (ar saitēm un komentāriem), domu kartes (izmantojot figūru zīmēšanas rīkus un līniju konektorus.

Prezentācijas grupu darbam - šeit saite prezentācijas atvēršanai!


..

    Darbs ar datnēm un mapēm

    trešdiena, 2009. gada 9. septembris
    Darbojoties ar ar datnēm un mapēm, svarīgi apgūt 1 - 2 datņu pārvaldības programmas tajā OS, kurā pierasts strādāt, kā arī jāiemācās ātri un precīzi atlasīt datnes un mapes veicamajām darbībām.
    OS Windows vidē jāiemācās rīkoties ar My Computer (Windows Explorer, bet te alternatīvu apskats) un, šķiet, arī ar kādu "vectētiņa" Norton Comander jaunāko paaudžu līdzinieku - Total Comander, Free Comander vai Alt Comander.
    OS Linux var ieteikt sekojošas programmas - Konqueror, Dolphin, Nautilus, Midnight Comander, Gnome Comander (apskats) vai Tux Comander (neliels līdzīgu programmu apskats, bet šeit Wikipedia apskats).

    Atlasīšanas paņēmieni

    • objekta atlase - uzklikšķināt uz atlasāmā objekta;
    • velkatlase - tradicionālā, velkot ar peli rāmīti ap atlasāmajiem objektiem;
    • grupas atlase - pieturot taustiņu Shift, klikšķināt ar peles kreiso pogu uz atlasāmās grupas pirmā objekta un beigās klikšķis uz pēdējā objekta;
    • selektīvā atlase - pieturot nospiestu taustiņu CTRL, klikšķināt uz atlasāmajiem objektiem;
    • izvērstāks materiāls ir šeit - saite
    Dublēšana un pārvietošana (Apgūstiet vismaz 2 paņēmienus!) - izvērsta materiāla saite.




    Citas nepieciešamākās prasmes (minimums) darbam ar datnēm un mapēm:
    • mainīt skatus;
    • izveidošanas/izmaiņu datuma apskate;
    • datņu tipa apskate;
    • datņu izmēra apskate;
    • datņu un mapju kārtošana saskaņā ar nepieciešamo parametru;
    • datņu un mapju meklēšana.

    Uzdevumi darbam stundā (mājās, summējas pie ieskaites Nr.1):
    • ar interneta meklētāju palīdzību atrast informāciju par datņu un mapju pārvaldības programmām, iepazīties ar šo informāciju;
    • katram izvēlēties 1 - 2 programmas;
    • lejupielādēt izvēlētās datņu un mapju pārvaldības programmas, uzinstalēt  un izpētīt tās;
    • sagatavot īsu prezentāciju par izvēlēto programmu (programmām), minot to labās īpašības un arī trūkumus, kā arī iekļaujot ilustrācijas un izstrādāju vietnes adresi;
    • demonstrēt savu atrasto programmu darbībā (iespēju robežās).

    Pamatiemaņu nostiprināšana darbā ar peli un tastatūru

    otrdiena, 2009. gada 8. septembris
    Pamatiemaņu nostiprināšanai darbā ar peli var ieteikt:
    • kāršu spēli SOLITAIRE;
    • vietni Owl & Mouse, kur var darboties ar interaktīvajām kartēm un trenēt darbības "velc un atstāj" (Drag & Drop), klikšķi, dubultklikšķi, pārvietošanu (sīkāk par šo vietni - šeit);
    Darbam ar tastatūru var ieteikt:



    Veiksmi tastatūras un peles lietošanas iemaņu apguvē!

    ---

    Datoru tipi un to salīdzinājums. Datoru attīstības tendences.

    Šīs tēmas apguvei var ieteikt sekojošas vietnes:
    • neliela apjoma V.Sakses lasāmi pdf materiāli - saite1 un saite2;
    • projekta LIIS dzīlēs atrodamā lasāmviela ar bildēm - saite;
    • PVĢ mājas lapā atrodams kāda skolnieka referāts par datoru tipiem - saite;
    • G.Šeršņeva preznetācija datorzinībās - saite uz prezentāciju vietnē Slideshare.net
    • šeit vēl viens materiāls (plašāks) lekcijjas veidā - saite;
    • paceļojiet pa datoru vēstures muzeju - saite;
    • priekšstatu padziļināšanai paklejojiet pa OLD-COMPUTERS.CO;
    • noskatieties dažus video par datoru vēsturi YouTube - ComputerHistory's Channel;
    • ieskatieties arī mājas datoru virtuālajā muzejā - HCM: The Home Computer Museum;
    • treniņam un sevis pašpārbaudei - sakritības uzdevums par datoru tipiem: saite.
    Ceru, ka kļuva interesantāk... Ja vēl pateikšu, ka skolā joprojām ir pilnībā darbīgi BK-0010 (kopējā atmiņa 64 KB, procesora frekvence ap 200 KHz) un ZX Spectrum, IBM PC ar 1 MB, 12 MHZ frekvenci un 40 MB HDD, tad vajadzētu būt vēl intriģējošāk. Ar tiem reiz strādājām un darījām labas lietas...
    Ko vēl var ieteikt - pameklējiet paši informāciju ar meklētāju palīdzību, izmantojot frāzes "datoru tipi" vai "types of computers". Mēģiniet sameklēt atbilstošus attēlus, bet pēc tam tos sakārtojiet atbilstoši datoru tipiem!

    Par tēmu "Datora lietošanas juridiskie un ētiskie aspekti."

    svētdiena, 2009. gada 6. septembris
    Mērķis - iepazīties ar datora korektas lietošanas pamatprincipiem.

    Uzdevumi:
    • noskaidrot pamatprasības datora un programmatūras legālai (korektai) lietošanai;
    • iepazīties ar programmatūras licenču veidiem, to noteikumiem;
    • noskaidrot, kādas sekas iestājas nelegālas programmūras lietošanas gadījumā (sodi).
    Teorētiskie materiāli 

    Šajā nodarbībā "Datora lietošanas juridiskie un ētiskie aspekti." apgūstamie jēdzieni saskaņā ar 7.klases programmu ir sekojoši (skatiet uzdevumi.lv materiālu):
    • komercprogrammatū­ra (feeware), 
    • izplatāmprogrammatūra (shareware), 
    • brīvprogram­matūra:
    • ----- bezmaksas programmatūra (freeware),
    • ----- brīvā programmatūra (free software).
    • ----- publiskā programmatūra (public software),
    • ----- atklātā pirmkoda programmatūra (open source),
    • ----- beta jeb testēšanas laika programmatūra (beta software)
    • lietotāja li­cences,
    • autortiesības,
    • programmu koplietošana (Share).
    Programmatūras lietošanas noteikumus nosaka tās licence! Tā ir pievienota jebkuram programproduktam, tātad tā ir jāpalasa, lai zinātu, kā korekti ir jālieto iegādātais programprodukts (nopirkts vai lejuplādēts).

    Par programmatūras licencēm

    Noteikti ieteicams ieskatīties un palasīt materiālu par programmatūras licenču veidiem - raksts lasīšanai.
    Priekšsatatu papildināšanai var noderēt arī šī prezentācija - atvērt prezentāciju!


    Jāpiebilst, ka 7.klasē būtu lietderīgi iegūt priekšstatu arī par GNU GPL licences būtību, tādu jēdzienu kā APP jeb atklātā pirmkoda programmatūra (Open source) un tās lietošanas noteikumiem. GNU GPL licences būtība vienā īsā teikumā ir sekojoša - tā lietotājam dod tiesības brīvi kopēt programmatūru un cita veida darbus, kuri publicētis saskaņā ar šo licenci (skat. GNU.org).

    Vispārējā publiskā licence jeb GNU GPL licence - The GNU General Public License is a free, copyleft license for software and other kinds of works (saite lasīšanai, En.

    Noteikti nebūtu slikti zināt arī par Creative Commons licenci (saite lasīšanai) un MPL (Mozilla Public License - saite).

    Ar MPL (Mozilla Public License) un GPL (General Public License) licencēm lietotājiem tiek piedāvāts, piemēram, Kingsoft Office Free 2013 (teicams MS Office 2013 bezmaksas aizvietotājs - skatiet manu aprakstu)! 

    Autortiesības 

     AKKA/LAA vietnē rakstīts:
    "Autortiesības ir izņēmuma tiesību veids, kuru subjekts ir literāro un mākslas darbu autors, objekts - autora darbs. Tās tiek attiecinātas uz jebkuriem darba izmantojuma aspektiem un veidiem. Autortiesības ir cilvēktiesības un īpašumtiesības.
    Autoram attiecībā uz darbu ir gan personiskās tiesības, gan mantiskās tiesības." 

    Wikipedia par autortiesībām - saite palasīšanai

    Autortiesību likums, Latvija - likumi.lv vietne likumu studēšanai (atvērt)

    Sankcijas jeb sodi par nelegālu programmatūras lietošanu (LIIS projekta materiāli- saite)

    Latvijas likumdošanā par datorprogrammu nelegālu lietošanu ir noteikti šādi sodi:
    • naudas sods līdz 100 minimālajām mēnešalgām;
    • nelegālās programmatūras konfiskācija;
    • brīvības atņemšana uz laiku līdz trim gadiem
    Programmu un tiešsaistes servisu koplietošana (share, sharing)

     Koplietošana (share, sharing) - moderns sadarbības veids. Šobrīd tiešsaistes servisi un atbilstoša programmatūraspēj nodrošināt sinhronu jeb vienlaicīgu vairāku lietotāju darbu (share, sharing) ar  vienu un to pašu objektu (servisu, programmu, datni), bet arī šajā gadījumā ir jāievēro licences noteikumi.
     Vienkārši koplietot dokumentus var GoogleDrive, SkyDrive, DropBox, Zoho, u.c. servisos.

    Par vingrinājumiem (skolotājiem)

    Noteikti var ieteikt Līgas Kirhneres ar humora pieskaņu tiešsaistes servisā Prezi.com vidē izveidoto atraktīvo prezentāciju par stundas tēmu (vajag Flash) - atvērt prezentāciju!



    Standarta vingrinājumus (LIIS CD) V3_01_1.doc un V3_01_2.doc var nedaudz pārveidot un papildināt tā, lai teksta apstrādes lietotnē vai prezentāciju lietotnē uzdevumus būtu iespējams izpildīt ar "velc un atstāj" (Drag & Drop) metodi. Vēl efektīvāk būs, ja V3_01_1.doc pārcelsim uz Hot Potatoes JMatch un izveidosim sakritības uzdevumu, bet no V3_01_2.doc - ar Jmix izveidosim sajaukto teikumu vingrinājumus.
    Lūk, kā var izskatīties V3_01_1.doc prezentācijas variantā (tiešsaistē gan šajā piemērā nevarēs izmantot pārvilkšanu) - to var importēt interaktīvās tāfeles programmatūrā vai atvērt kā prezentāciju.

    Savukārt, V3_01_2.doc realizācijā ar JMix pārlūkprogrammā izskatīsies sekjoši:

    Veiksmi dažādu uzdevumu realizācijā un izpildē! Hot Potatoes mājas lapa - http://hotpot.uvic.ca/index.php, bet gribu atgādināt, ka www.skolotajs.lv jau labu laiku ir pieejams mans šīs lieliskās programmas lietošanas aprakstsu un latviešu valodas datnes ar tās pievienošanas instrukciju (versijai 6.2)!

    Statistika